VILLKOR


ALLMÄNNA RESEVILLKOR FÖR ARTHUR HOLIDAYS RESEFÖRETAG


För resan gäller Svenska resebranschföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018 och arrangörens särskilda villkor, som är angivna nedan. De särskilda villkoren anges med kursiv text.

Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.
De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet


AVTALET

1.1 Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. 

1.2 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.

1.3 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.

1.4 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.

1.5 Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.

1.6 Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.

1.8 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.

1.9 Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.

1.10 Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.

1.12 Om flygbiljetter är en del av resan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.



PRIS OCH BETALNING

2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.

2.2 Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.

2.3 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.

2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.

2.5 Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.

2.6 Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.


RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING

3.1 Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.

3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen.
Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.



ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN

5.1 Ändring av avtalsvillkor
Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.

5.2 Ändring av priset
5.2.1 Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.
5.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
5.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.
5.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.
5.2.5 Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.
5.2.6 Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.

5.3 Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift
5.3.1 Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.
5.3.2 Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.

5.4 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser
5.4.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.
5.4.2 Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
5.4.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.



OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND

7.1 Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.
7.2 Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i resan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.
7.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
7.4 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast
• 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
• 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
• 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
7.5 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.
7.6 Arrangörens  har ansvar för skada begränsad till tre gånger resans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.




RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN

9.1 Arrangörens anvisningar
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.

9.2 Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.
9.3 Resenärens ansvar för formaliteter
9.3.1 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.

9.3.3 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
9.3.4 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.

9.4 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.



ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS

Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.



TVISTLÖSNING
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr.


Kompletterande resevillkor

Anmälningsavgift och slutbetalning

Anmälningsavgift är 10% av resans totalpris och erläggs senast 10 dagar efter mottagen bekräftelse på beställningen. Slutbetalning ska vara Arthur Holidays tillhanda senast 45 dagar före avresan. Du betalar din resa via bankgiro. Färdhandlingar skickas till resenären ca 1 månad före avresan vid erlagd slutbetalning.

Avbeställning av resa

Expeditionskostnader för avbokning är:
Mer än 60 dagar före avresan: 5% av resans pris eller minst 1500:-/person.
60-46 dagar före avresan: 50% av resans pris.
Från och med 45 dagar före avresan är kostnaden 100% av resans pris.
I de fall flygbolag, hotell eller annan samarbetspartner har högre avbokningsavgifter tillämpas dessa. Det kan gälla flygbiljetter som måste skrivas ut vid bokning och ej är återbetalningsbara, specialarrangemang, gorillatillstånd, boende under högsäsong och dylikt. Ändringar som innebär annan avreseort, avresedag, reslängd eller innehållet i resan är att betrakta som avbokning och ny beställning.
Avbeställning av resa görs genom att kontakta Arthur Holidays på  epost info@arthurholidays.se eller telefon 0763052645 alternativt 0703782341. Avbeställningen ska ske så snart som möjligt efter det att avbeställningsanledningen har uppkommit. Flygbiljetter och färdhandlingar är personliga och kan ej överlåtas.

För att skydda dig mot kostnader, kan du teckna ett avbeställningsskydd som gäller vid sjukdom. Detta ska ske senast i samband med att bokningen av din resa blir bindande i samband med att ni betalar er delbetalning. Avbokningen måste ske så snabbt som möjligt om sjukdom uppkommer och gäller endast för avbokning fram till avresan. Avbeställningsförsäkring gäller ej för sjukdom man vet om vid bokningstillfället och kräver t.ex. giltigt läkarintyg. Resenär vars hälsotillstånd ej är gott måste konsultera läkare före avresan och deltager i resan på egen risk.


Resenärens ändring av reseavtalet

För varje ändring i reseavtalet, som företas av resenären, uttages en kostnad i enlighet med de merkostnader som Arthur Holidays åsamkas, dock lägst 500 kronor.


Flygresor

Flygresan kan endast utnyttjas på de i flygbiljetten angivna dagarna för ut och hemresa. Biljetten är personlig och kan ej överlåtas. De flygbolag Arthur Holidays rekommenderar, ansvarar gentemot passagerarna enligt de avtal och bestämmelser som finns angivna på flygbiljetten.


Tidtabeller

De i bekräftelsen och på e-tickets angivna avgångstiderna och flygtiderna är preliminära och flygbolagen kan då och då justera tiderna nära avresan. Arrangören kan ej ansvara för eventuella tidtabellsändringar. Tag därför för vana att kontrollera aktuella avgångstider med flygbolaget eller Arthur Holidays representant. Vi ansvarar ej för eventuellt missat flyg pga ändrade tidtabeller.

Delvis utnyttjande av arrangörens prestationer

Om resenären uteblir från angivna transporter eller underlåter att utnyttja de prestationer som ingår i resan, kan någon gottgörelse ej påräknas.


Reklamation

Felaktigheter ska alltid påtalas på plats till Arthur Holidays samarbetspartner eller till vår jourtelefon och i den mån det är möjligt till Arthur Holidays för eventuell åtgärd. 


Resenärens kontroll

Resenären har själv skyldighet att kontrollera bekräftelse, flygbiljetter och färdhandlingar så snart de erhållits. Eventuella felaktigheter måste påtalas omedelbart. Utfästelser av inbokande personal av väsentlig betydelse för resenären ska vara skriftligt noterad i bekräftelse för att kunna åberopas.


Pass & Visum

Varje resenär skall inneha ett giltigt pass och ibland även visum.


Vaccinationer

Resenären är själv ansvarig för att kontrollera vaccinationer med läkare i god tid före avresan.


Reseförsäkring

Resenären är själv ansvarig för att han är ordentligt försäkrad under resan. Därför är det viktigt att teckna en fullgod reseförsäkring.


Förbehåll om ändringar av Arthur Holidays

Arthur Holidays förbehåller sig rätten att innan avtal träffas med resenären vidta ändringar i uppgifter i hemsida alternativt prislista och broschyr. Ändringar kan ske avseende inkvarteringen på safarier och rundresor samt utflykter, och detta meddelas på bekräftelse och färdhandlingar. Ändringar avseende tidtabell för flygresor kan ske även efter detta, beroende på att Arthur Holidays rekommenderar reguljära flygbolag.


Priser & prisändringar

Inträffar efter bokningen prishöjningar på en eller flera prestationer som enligt bekräftelsen ingår i resan, är Arthur Holidays berättigade att företa justeringar av priset för resan om dessa prisförändringar beror på t.ex. förändringar i valutakurs eller ökade skatter och allmänna avgifter, över vilka arrangören ej råder.  Priser får ej höjas senare än 20 dagar före avresan.


Arthur Holidays är ensamt ansvarig för utgivandet av hemsidan.


Personuppgifter

Arthur Holidays sparar personuppgifterna enligt GDPR. För att genomföra er bokning läggs er telefon och emailadress in i flygbolagens bokningssystem enligt IATA:s regler.


Tryckfel

Vi reserverar oss för tryckfel på hemsida, bekräftelse och ev. broschyr, prislista.


Teknisk arrangör

Arthur Holidays, Markgatan 7, 703 55 Örebro
Tel: 076-3052645 alternativt 0703782341
Mail: info@arthurholidays.se